Tags: Ce are factura cu prefectura?, ASE, studenti, contabilitate

OK, este o moda sa fii student. La 20, la 30, la 40 sau chiar la 50 de ani. Pasiunea pentru studii merita apreciata, asa ca nu vreau sa vorbesc despre oportunitatea inscrierii in anul I, la cine stie ce universitate particulara, cand ai ajuns deja la varsta la care altii isi plimba nepotii prin parc. Asta, desigur, doar in cazul in care e vorba de prima facultate. Pentru ca am intalnit oameni extraordinari care la 60 de ani s-au apucat de a treia facultate, de un master sau de un doctorat.

Frustrarea celor fara studii superioare (cei care au un nivel peste medie, desigur) este mare. Si asta pentru ca vad posturi ce le sunt inaccesibile (mai ales in aparatul de stat). Posturi care sunt ocupate de oameni ce au doar acte, nu si experienta. Asa ca e normal sa fie frustrati. E normal ca o contabila cu liceul de contabilitate facut in 1980 sa fie dezamagita ca este condusa de o economista cu diploma obtinuta la IDD, la apelul de seara, cum se spune prin popor. Diploma eliberata de una din acele universitati ce sunt de ani de zile pe listele negre, dar nimeni nu are curajul sa le inchida. Sunt prea multe interese la mijloc.

Daca ma intrebati pe mine, in locul unui "geniu" cu 3 diplome, prefer un om muncitor, bun executant, dinamic, preocupat sa gaseasca noi metode de a-si eficientiza activitatea. Si am foarte multe exemple in jurul meu. Dar sa trec la subiect.

Fabricam juristi, manageri si economisti pe banda rulanta. Programa de invatamant este aceeasi ca acum 30 de ani, total neadaptata la realitatile noului secol... Am facut, in urma cu 3-4 ani, un Master de E-Government (ceva cu Uniunea Europeana) si am invatat sa lucrez cu baze de date facute in Fox... Noroc cu vreo 2-3 profesori de la care am mai prins cate ceva, altfel plangeam dupa timp 9si dupa bani).

Avocati care studiaza 4 ani Dreptul si nu stiu sa redacteze un contract. Manageri care invata 4 ani si nu stiu ce inseamna "a delega". Absolventi de Marketing care nu stiu ce este acela un ROI. Dar, peste tot si toate, absolventi de ASE care nu stiu sa faca o factura.

Am o colega care a terminat Academia de Studii Economice. Pe bune. La zi, cu note mari. Nu pe la vreun IDD in Calarasi sau Caracal, ci chiar in buricul Bucurestiului. Acum ocupa o pozitie de mare viitor in firma pentru care lucrez. Iar in urma cu doua zile a fost pusa in situatia de a vinde unul din produsele noastre unui client interesat. Omul a scos banii din buzunar, a platit si a asteptat, asa cum este logic si legal, factura. Aici a intrat in vigoare optiunea "suna un prieten". De fapt, o colega care ocupase pozitia respectiva inainte. Problema rezolvata.

Insa intrebarea ramane: daca un absolvent de ASE, manager sau economist, nu stie sa faca o factura, sa extraga un TVA, atunci ce rost mai au toti acei 3, 4 sau 5 ani petrecuti pe bancile facultatii? La ce iti foloseste Kotler sau analiza tranzactionala cand tu nu esti in stare sa incasezi banii de la un client? Cum poti tu sa coordonezi sau sa lucrezi intr-un departament de Contabilitate cand tu habar n-ai cu ce se mananca o factura simpla? Pentru ca, dragi cititori, in acest caz factura chiar are ceva cu... prefectura.

Trist. E trist sa descoperi ca trebuie sa faci cursuri pentru incepatori cu oameni care au o diploma recunoscuta la nivel international.

Concluzia e simpla: facultatea ne invata sa invatam. Ne arata drumul. Ne destupa mintea. Si cam atat. Restul tine de noi.


Comentarii articol
Postat de: Andrei
  Am postit ata, incat trebuie sa postez acum, pana nu ma scoate Catalina la piata, sau invers. "Once I had a girl, or should I say, she once had me" Laptopul e foarte bun, cel de pe care ti-am trimis mesaje de la Constanta, dar pune tara la cale cu socra-mea, akushik. Din scoal romanesca nu ies decat deseuuri, in strivitoarea majoritate. n-avem nicio universitate in primele 500 din lume. nu vorbesc de escrocheriile Spiru Haret. noi fiind pe locul 79 al tarilor, din 224, ca populatie evident, ca Australia si Canada au intindere mai mare, daca nu ma inseala memoria. profesori deprofesionalizati, studenti pe masura. sinecure, s-a ofuscat degeaba bn. dezastrul maxim e in invatamant, incepand de jos. familia si scoala? as scrie o ora, aici, dar ascult Sonata Arctica, Shy. (2% din cei proveniti de la tara (55% din populatia Romaniei) ajung la Facultate. dureros topic
2010-02-13 10:09:10

Postat de: Andrei
  Ia stai, ca are laptop:)
2010-02-13 09:44:20

Postat de: Andrei
  N-am apucat sa citesc. Vad ca ai 22 de comentarii, dar ma da afara Catalina de la calculator
2010-02-13 09:42:55

Postat de: cristina
  Sunt total impotriva studiilor facute la invatamant la distanta. Din pacate in tara asta a ajuns coruptia sa se lafaie pe birourile judecatorilor. Deci, sa nu mai vorbim de profesorii universitari, care, contra unor sume grase de bani scot incompetenti pe banda rulanta... Eu am 2 facultati facute la stat si pe vremea cand se intra cu examen greu la facultate. Si mai fac si un master se specializare in contabilitate si audit, dar eu sunt fraiera ca invat...Am colegi de 21-22 de ani care copie la toate examenele. Vin la examen numai ca sa copie. Ma intreb: cand se vor angaja, ce vor face? Si asa, invatamantul este f.f.depasit de realitatea de pe piata muncii. Trist este ca cei care copie acum, vor fi viitorii directori de Administratii sau Garzi Finaciare. Asta-i tara!!! Astia suntem. Atat meritam, doamnelor si domnilor. Sa traim bine?
2010-02-09 21:04:00

Postat de: Florin C.
  Va multumesc mult pentru postari. Inclusiv lui BN, care nu a inteles absolut nimic din articol:-).
2010-01-28 20:47:37

Postat de: valer
  Diferenta intre un economist ca mine (60 ani) si unul tanar, este faptul ca eu in facultate am facut practica in ultimii 2 ani si am vazut toate documentele cum arata si predam proiectul de circulatie a documentelor la sfarsitul practicii(flow chart)iar cand am inceput serviciul, faceai stagiatura 3 ani, timp in care treceai prin toate serviciile societatii. Acum se mai face asa ceva. Stie cineva prospat absolvent sa intocmeasca un pret al unui produs ???
2010-01-28 10:45:36

Postat de: GEORGI
  absolventii de astfel de facultati ID se impart in 2 categorii: cei cu studii medii,, care au vechime in domeniu si care s-au lovit de astfel de sefi care habar nu au, proveniti din a doua categorie, cei care termina liceul si normal la indrumarea parintilor sau pentru ca este la moda merg la aceste facultati, sau functionarii din institutiile satatului angajati pe criterii de noi stiute care merg la aceste facultati. Dupa comentariile de mai sus se intelege clar ca toate facultatile, chiar celebra ASE nu mai poate da valori. Se pare ca, in ziua de azi nu ai nevoie de cunostinte in domeniul in care lucrezi ci de tupeu, puterea de a manipula oamenii si de a profita de orice oportunitate. Intotdeauna vor exista oameni care muncesc si oameni care ii pun pe acestia la munca. Chiar sunt oameni care trebuiesc ghidati, comozi care doar executa. Daca ii lasi liberi sunt nefericiti.
2010-01-27 18:35:44

Postat de: geo
  Cand piata locurilor de munca va selecta in functie de valoare,numarul de diplome existente pe aceasta piata nu va mai fi relevant.
2010-01-27 12:28:45

Postat de: iulia
  Aveti dreptate, am si eu din nefericire un caz. Absolventa de Spiru Haret, ID, CIG,nu stie pe ce lume se afla.Nici cel mai elementar lucru POSIBIL nu STIE.Postul ocupat de DOAMNA este casier dar vrea REFERENT studii superioare, pentru "marirea de salariu" asta este explicatia doamnei.Dar meseie nici atat, cica nu stie sila varsta(44 ai) asta nu mai este de EA.
2010-01-26 22:29:13

Postat de: anna
  de o viata m-am lovit de aceste probleme,chiar si de un refuz de a fi acceptata la un concurs "pt.ca sunt prea pregatita si fac concurenta neloiala"solutia pe care am gasit-o =am plecat in strainatate=macar daca ma voi lovi de lucruri de genul acesta ma voi gandi ca poate nu m-am exprimat corect in limba respectiva si nu am fost inteleasa.desi nu pot sa ma plang pana acum deoarece la mine in tara nu am fost respectata si tratata ca si la actualul loc de munca.ce este tragic ;toti tinerii cu adevarat valorosi pleaca si raman in tara doar "cazuri prezentate in articolul de mai sus"
2010-01-26 19:11:25

Postat de: mioara
  Ca poti sa iesi dintr-o facultate nepregatit nu este in totatlitate vina ta. Dar sa fii atat de inconstient (stiind ca esti nepregatit) si sa ai atat de mult tupeu sa te arunci pe un post "de mare viitor" ca s-o iei fix in freza... asta este vesnica nostra problema!
2010-01-26 18:26:52

Postat de: doinas
  Nu e asa.Legile interzic angajarea pentru anumite lucrari a unor persoane "fara anume diplome" si abilitari. Eu cred ca este o manipulare pentru a limita accesul in "casta", si o modalitate de a colecta usor bani pentru cei care cica, acorda dreptul la munca doar celor care stiu meseria. La CECCAR sunt o serie de cursuri la care e obligatoriu doar sa platesti taxa, nu si sa participi.
2010-01-26 14:17:26

Postat de: bn
  Cum poti sa spui asa ceva? Cum poti sa ceri ca o persoana cu studii superioare sa fie condusa de persoane cu studii medii? Indiferent de experienta avuta.Sti ca asa ceva se intampla la stat? Exemple sunt destule. Sti macar ce probleme grave sunt in aparatul de stat datorita faptului ca cei din contabilitate si financiar au studii medii? Si ca acele persoane au si dosare penale(in cercetare de muuuuuuuuulti ani) dar sunt in continuare in posturi? Sti de ce se dau atatea raportari eronate la ministerul finantelor? Ca cei care fac facultate sa "stie" sa faca un bilant sau o factura au fost primiti la practica la o firma sa vada ce si cum? Cine ii primeste cand celor de la firme le e frica sa nu se vada ce "greseli' fac? Si daca nu vroia sa invete sa faca factura sau nu se descurca sa ii faca factura pana la urma, mai ziceam.Ai fost macar in vizita la una din facultatile astea... cu apel de seara cum zici sa vezi ce si cum? Ai facut armata? Cum ar fi sa fie condus capitanul de sergent? sau inginerul de muncitor? Tu instigi la anarhie. Zici ca esti tatic, pai asa ceva ii inveti tu pe copii tai? Nu mai bine ca in S.U.A., vorba unui amic, daca te vede ca ai comportament deviant protectia copilului se autosesizeaza? Scri ce iti trece prin minte fara sa treci prin filtrul ratiunii? Nici nu vreau sa ma gandesc ce raportari faci,daca esti contabil, la repezeala, fara sa verifici.
2010-01-26 14:13:24

Postat de: dana
  "absolventi pe banda rulanta la IDD" suntem fiindca nu am avut incotro! Am experienta in conta de 20 de ani si am fost obligata de "schimbari" sa fac facultate (5 ani) la 40 si ceva de ani ca sa pot profesa in continuare....trist dar si o experienta benefica- cel putin pentru mine- care am vrut si am avut multe de invatat. Si la IDD se invata! daca vrei...
2010-01-26 13:47:23

Postat de: mihaela
  Si eu am terminat ASE la CIG si inca de pe bancile facultatii m-am agitat sa ma angajez ca sa prind experienta. Si m-am trezit in aceeasi situatie: nevoita sa fac o factura, o chitanta, un jurnal de vanzari, de cumparari, o inventariere... Habar n-aveam de nimic. Noroc ca unde m-am angajat au avut rabdare foarte multa cu mine si am invatat contabilitate prin telefon. A fost foarte greu si chiar si in ziua de azi condamn ASE-ul pentru ineficienta actului educational.
2010-01-26 13:23:28

Postat de: elena
  suparator de trist,asta e realitatea , ies economisti pe banda rulanta si nu stiu sa faca un bilant la sfarsit de facultate,contabilul vechi in firma intocmeste mai totul iar economistul nostru isi pune mandru semnatura pe munca altuia,dar.......legile sunt asa cum sunt ......
2010-01-26 12:51:24

Postat de: CC
  Am ani buni de cand am terminat facultatea, numarul anilor depaseste chiar varsta celor care termina in mod normal astazi o facultate. De cand am terminat, in toata aceasta perioada, mi s-a confirmat ideea ca ultimul lucru pe care il poate face un absolvent de facultate este sa traiasca la umbra diplomei.
2010-01-26 10:33:17

Postat de: elena
  In ceea ce priveste contabilitatea,este (aproape) ca si chirurgia.Pana n-ai facut o balanta cu mana ta, nu stii contabilitate, indiferent ce scoala ai facut.Eu am terminat ISE-ul in vremea raposatului, sefa de promotie, dar cand am facut prima balanta la o firma mica,am cerul ajutorul unei prietene cu experienta. Bineinteles ca este o doferenta intre asta si intocmirea unei facturi, dar o mare parte de vina are si scoala care ii invata doar chestii teoretice si rupte de realitate pe copii.
2010-01-26 10:09:18

Postat de: fiord
  Bine a spus cine a spus că facultatea dă doar diplome şi nimic altceva. Şi asta o ştiam pînă să apară astea "moderne" de acum. Numai bine.
2010-01-26 08:54:48

Postat de: mikke
  aveti dreptate dar nu in totalitate.la noi inca se merge pe subiectivitate in toate asa e....sunt student la o facultate de economie chiar pe profil de CIG si am fost invatat cum si cu ce se mananca contabilitatea si facturile....dar totusi am experimentat si faptul ca e o mare diferenta intre a face conta pe hartie si a face ceva practic,tangibil.iar, daca inca mai asteaptam sa cada de sus toate pe tava...o sa mai avem nevoie de inca 20 de ani ca sa schimbam ceva in invatamant.sa lasam teoriile ca toti au teorii dar fug ca dracul de tamaie cand e vorba de ceva concret.
2010-01-26 00:06:15

Postat de: popa ionela
  ddd
2010-01-25 17:55:09

Postat de: Nicoleta
  Ca nu stie sa intocmeasca o factura e trist. Si mai trist este ca nu se stie scrie o cerere. O simpla cerere... Si mai trist de trist este ca nu se mai invata nimic...bun. Se invata cum sa faci bani fara sa muncesti. Si in ziua de azi, care pe cuvant ca nu stiu cat va mai tine, ca se pare ca a inceput mai devreme decat criza si va tine cine stie cat mai mult ca ea, deci, in ziua de azi degeaba ai facut o scoala, ca te mananca cine n-a facut-o.
2010-01-25 16:46:40

Postat de: SM
  Si eu sunt de acord cu tema. Exista multi cu diplome care nu stiu practica. Am facut de-a lungul timpului mai multe cursuri, sau am pus mana pe carte si am invatat ca sa stiu ce sa cer angajatului - contabil, agent turism,redactor, tehnoredactor etc. In momentul de fata incerc Dreptul deoarece conduc un cabinet in a carui componenta exista si avocati,iar cei care intra in cabinet mi se adreseaza cu titlul de avocat si nu este Ok. Mai fac acest lucru si pentru a face fata unei discutii profesionale motiv pentru care am decis ca si la 50 si... pot sa fac aceste cursuri.
2010-01-25 15:26:28

Postat de: adina
  FOARTE CORECT, DAR ACESTEA SUNT ZILELE IN CARE TRAIM.... CHIAR SI LA 56 DE ANI TREBUIE SA FACI FACULTATE CU TOATE CA TE DESCURCI MAI BINE DECAT CEI CARE AU STUDII INALTE ...
2010-01-25 13:35:52

Postat de: eu, malai mare
  <<Concluzia e simpla: facultatea ne invata sa fim prosti. Ne arata ca totul e relativ vazut de la nivel inalt, asa ca, nimica nu conteaza a fi facut exact, in amanunt si bine. Ne astupa mintea. Si cam atat. Restul tine de noi.>>
2010-01-25 13:24:58


Adauga comentariu
Numele dvs:
Va rugam introduceti rezultatul adunarii alaturate:


căutare personalizată



RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport